zaterdag 30 april 2016

Hoe help ik een ontevreden klant?

Je loopt reeds dagen rond met de vraag - hoe je nu toch die ene ontevreden klant kan helpen?

Neem een blad papier en schrijf jouw antwoorden op de volgende vragen op:

1. Waar is de klant ontevreden over?

2. Hoelang is deze klant reeds ontevreden?

3. Wat begrijp jij niet van zijn of haar ontevredenheid?

4. Hoe kan jij deze klant NU helpen, zonder al te ingewikkelde oplossingen en lange wachttijden?

5. Op welk tijdstip mag je deze terug opbellen of contacteren per mail om met een lange termijnoplossing te komen?

Indien je deze 5 vragen gemakkelijk kan beantwoorden ga dan vliegensvlug aan de slag om de klant goed te begrijpen en gebruik hiervoor je inlevingsvermogen op maximale snelheid.

Stel jezelf in de plaats van het zorgwekkende probleem waarmee de klant worstelt.
Neen, niet vanuit jouw logica en praktische ingesteldheid maar vanuit de leefwereld van deze klant.
De leefwereld toont zich via de 5 voorgaande vragen en breng deze wereld in kaart.

Gebruik onderstaande tool van Dale Edgar om je klant heel goed te begrijpen.

Klanten zijn ook mensen en ze vragen aan jou om hen te begrijpen van mens tot mens en via empathie ben je stukken verder dan vele andere verkopers.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten