donderdag 28 april 2016

Waarom ik empathie belangrijk vind om mensen te helpen?



De eerste stappen naar empathie
De eerste dag naar school was een moeilijk moment. Ik wilde wel opstaan maar had er echt geen zin in. Wat mij vooral afschrikte was een andere omgeving, waarom kon ik gewoonweg niet in bed blijven liggen? Ik lag nog zo goed te slapen en ik werd wakkergemaakt en waarom? Waarom???

Die ene dag zal ik nooit vergeten, vooral het moment van moeten opstaan en naar school vertrekken. School zelf viel mee, best wel leuk eigenlijk. Zoveel nieuwe mensen rondom mij, zoveel nieuwe dingen te leren… Tot zover mijn eerste ervaring van het schoolgebeuren J

En toen veranderde er zoveel … Ik speelde graag zorgeloos en vrij op de speelplaats met de nodige bewegingen: lopen, rennen en vallen natuurlijk. Kortom het was een heerlijk vertoeven en nogmaals zonder zorgen J
;;;;;

7 jaar, bewust van jezelf en plots meer gefocust op het zelfbeeld… het werd anders, spelen verliep voor mezelf stroever, meningsverschillen ontstonden, groepjes vrienden ontstonden enzovoort…
Afscheiding werd een innerlijk thema en ik ging op zoek naar mezelf. Tijdens deze zoektocht waren er tal van pijnlijke herinneringen: afgewezen worden door vrienden en door leerkrachten.
Wat eng werd het voor mezelf zeg J het avontuur kende ups en downs, maar inzichten verwerven werd voor mij een nieuwe wereld. Ik zocht naar betekenissen, diepere oorzaken van mijn gewaarwordingen en ik dacht dus veel na. Het werd een speeltuin in mijn hoofd in combinatie met fietsen naar school, voetbal spelen op woensdagnamiddag met kameraden van school. Sporten boeide mij ook, naast de inzichten en betekenissen waarnaar ik voortdurend op zoek naar was. Het kon met mij ook een andere kant opgegaan zijn, creativiteit met dansjes en muziek en zelfs theater. Het werd een andere veilige weg, de weg van het denken…
Empathie in volle ontwikkeling
Ik ontwikkelde empathie, inlevingsvermogen, met heel veel aanpassingsvermogen ten goede en ten slechte… Steeds meer en meer vroeg ik me af hoe het kwam dat anderen deze empathie niet aan mij konden geven. Ik voelde mij een slachtoffer van mijn eigen sterkte, de empathie die ik ontwikkeld had. Kon de wereld nu zo anders zijn?

Al van jongs af aan had ik oog voor anderen hun gedrag, the good and the bad verhoudingen zag ik reeds voor ogen. Een verstandige leerlinge werd ik genoemd door een leerkracht, een wijze leerlinge. Maar die wijze leerlinge worstelde met pesterijen, er niet bij horen, gevoel van machteloosheid, woede om toch maar op te vallen en er bij te horen, … Neen wijze leerlingen hebben het hard te verduren. En vooral als angst onder je huid begint te kruipen en niet meer weet waarin waaruit met jezelf. Vanbinnen werd ik best onrustig en rebellerend van aard voor mezelf en mijn omgeving. Voor de omgeving was dit telkens een contradictie: wijze leerlinge maar gedrag vertoont a-typische verschijnselen (job niet gelinkt aan opleiding).

Wat telkens terugkwam in mijn leven (privĂ© en zakelijk gerelateerd) was Empathie en mensgerichtheid. Deze rode draad gebruik ik in mijn praktijk “Empathische communicatie” waar ik jonge mensen help doorheen hun struggle met leerstof en werknemers doorheen conflicten bij zichzelf, in relaties en de job.

Empathie verbindt ons met elkaar, we begrijpen elkaar beter en het zorgt voor evolutie, harmonie en rust.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten