Maar wat als jij als verkoper egocentrische vaardigheden hebt ontwikkeld ?
Het aanleren van empathie in communicatie aan een verkoopteam
zorgt ervoor dat sterk egocentrische verkopers uit evenwicht geraken en
tenslotte terug hun oude gewoontes in hun dagelijkse verkoop gebruiken (manipulatie, denken aan eigen winstbejag, klanten overtuigen om stockverkoop tegen goedkopere prijzen aan te kopen en wegduwen van hun keuze, enzovoort...).
Hoe komt dat?
Zij zijn het gewoon om altijd gelijk te hebben en via
manipulatie krijgen ze wat ze willen. Empathie in communicatie geeft aan dat
jij de klant respecteert en waardeert voor wie ze zijn. Je voelt zelf een stuk
mee in hun emotionaliteit. Egocentrische verkopers laten dat nooit toe bij
zichzelf, ze zijn bang verkoopresultaten en zichzelf te verliezen.
Empathie in balans brengen
Volharden verkopers in hun empathische communicatie en oefenen ze
elke dag in wat klanten ervaren, voelen en denken bekomen zij betere
verkoopresultaten.
Zeg nu zelf, als jij op het punt staat om jouw aankoop te
doen reken jij toch op 100% begrip van jouw aankoop keuze?
Niks is zo irritant als een verkoper die toch maar liever zijn voorraad kwijt is dan dat deze de keuze van de klant empathisch benadert.
Natuurlijk mag je steeds adviseren dat een product uit de voorraad direct leverbaar is en de prijs bovendien gunstig is maar ga nooit de eerste keuze van de klant uit de weg.
Authentieke empathie
Het heeft geen zin om te doen alsof.
"Ik zal maar doen alsof ik het begrijp, dan verkoop ik meer vandaag."
Klanten zijn geen watjes, zij zien en ervaren wat echt is en wat niet authentiek is.
Elke verkoper kan leren empathie te gebruiken in zijn of haar verkoop gesprekken.
Bij klanten zijn is waarachtig jezelf kunnen zijn met
aandacht voor jouw eigen gedachten, acties en houding.
Interesse in betere verkoop resultaten?
Graag nodig ik je uit voor een online coaching "Empathie in verkoop" met aandacht voor authentieke empathie in jouw communicatie als verkoper.
Schrijf vandaag in Online cursus "Empathie in verkoop"

Geen opmerkingen:
Een reactie posten